Feedit
Kirjoituksista
Kommenteista

Shepparton

Sheppartoniin saavuimme ”Tarjassa” nukutun yön jälkeen. Vanhemmillani vierraillut vaihto-oppilas Tim ei ollut kotona, joten päivän ämpyilyn jälkeen menimme tapaamaan hänen äitiään ja saimme paikallisen majoituksen. Tietenkin hän, Julie, oli tietoinen mahdollisesta saapumisestamme.

Hannaneiden talossa asui ainoastaa Julie, Tim ja heidän koiransa Quin. Talo oli reilun kokoinen, joten matkamiehille löytyi tilaa. Sovimme ruuanlaittorytmistä – jokainen asukas (paitsi Quin) tekee vuorollaan aterian koko köörille. Oma lihansyömättömyys taisi aiheuttaa tiettyjä paineita, etenkin Laurin kokkausvuorolla. Jatka lukemista »

Ampumaradalla Kambodžassa

Phnom Penhissä ei voi välttyä kysymykseltä “Hello sir! Shooting range?”. Päätimme Teemun ja Mattiaksen kanssa käydä katsastamassa mitä paikalliset armeijan miehet asehulluille tarjoavat. Jatka lukemista »

Pohjois-Laosin valloitus, Osa 6

Noin neljän aikaan iltapäivällä saavuimme patikkaretken viimeiseen kylään. Kylän laidalle tuli putkea pitkin vuoristopurosta vettä, jossa pesydyimme. Majoituspaikkamme oli aikasempiin nähden huomattavasti suurempi, ilmeisesti sitä käytettiin kokoontumispaikkana tärkeissä asioissa. Ulkoseiniä koristi vaalimainokset, yllättäen kaikki saman puolueen jäseniä. Illalliseksi oli tuleman kanaa. Jatka lukemista »

Sydney 28.1-4.2.2008

Sydneyn hintataso tuotti aluksi Kaakkois-Aasian halpuuteen tottuneille matkailijoille shokin. Kaikki oli kalliimpaa. Halvin yöpyminen dormitoriossa noin 25 AUD (~15€) verrattuna Kaakkois-Aasian muutaman euron yöpymisiin. Huvittavin piirre mihin törmäsimme Sydneyssä hintojen suhteen oli vesipullon osto. Hyllyssä ollut vesi pullo oli 0.7AUD halvempi kuin jääkaapissa ollut kollegansa. Eli veden kylmettämisestä joutui maksamaan melkein 0.50€. Myöhemmin saimme tietoomme, että Australian hanavesi oli myös juotavaa. Joskin yleisesti ottaen pahaa. Jatka lukemista »

Australian Gold Coastin lentokentälle saapuminen huolestutti hieman, koska passistani oli irtoamassa infosivu ja toisekseen, koska Australian tulli on hyvin tiukkana kaikkien ruoka-ainesten, eläinten, maa-aineksen ynnä muiden mahdollisten itikoiden, bakteerikantojen ja vastaavien pien-eliöiden saapumisen kanssa. Tietenkin rinkassani oli ennen lentoa unohdettu Kuuma kuppi einespussi ja Kambodzasta ostettu kärmes-skorpioni-viinapullo. Laurin rinkasta puolestaan löytyi parit kengät, joissa oli maa-ainesta ja Venäjältä ostettu nuudelikeittopussi. Jatka lukemista »

17021.1 km päässä kotoa käyty

Tästä lähin olemme tulossa vain kotia kohti. Nyt olemme kaukaisimmassa maassa Suomesta mitattuna, eli Uudessa-Seelannissa.

Kävin mittaamassa kaukaisimman pisteen, jossa tulemme tällä matkalla käymään. Piste sijaitsee Uudessa-Seelannissa pohjoissaaren eteläosissa sijaitsevassa Lake Ferryn kylässä. 41°23′45” eteläistä- ja 175°08′40” itäistäpituutta.

Ja sitten blogin päivittämättömyyteen. Blogi kokee nyt suuren eteenpäin harppauksen. Kaakkois-Aasian tapahtumat on luettavissa Raisan ja Teemun blogista. Itse hyppäämme nyt Australian tarinointiin. Josko nyt saisimme oikeasti blogin kiinni.. se jää nähtäväksi.

Saarta voi kutsua monella eri tavalla, yleisimmät tavat olivat Koh Koot ja Ko Kut.

Ko Kutille saavuimme mielenkiintoisen hämmennyksen ollessa ilmassa. Saari vaikutti juurikin siltä, mitä lähdimme hakemaan – paratiisisaarelta. Valkoiset hiekkarannat, kristallin kirkas vesi ja tuulessa hulmuavat palmut saivat meidän matkaseurueemme hieman hämmennyksen valtaan. Meillä ei ollut saaren mittakaavasta kovinkaan tarkkaa kuvaa saatikaan siitä, mihin suuntaan ja kuinka paljon meidän pitäisi kävellä löytääksemme suunnittelemamme yöpymispaikan. Jatka lukemista »

Pohjois-Laosin valloitus, Osa 5

Noin neljän aikaan iltapäivällä saavuimme patikkaretken viimeiseen kylään. Kylän laidalle tuli putkea pitkin vuoristopurosta vettä, jossa pesydyimme. Majoituspaikkamme oli aikasempiin nähden huomattavasti suurempi, ilmeisesti sitä käytettiin kokoontumispaikkana tärkeissä asioissa. Ulkoseiniä koristi vaalimainokset, yllättäen kaikki saman puolueen jäseniä. Illalliseksi oli tuleman kanaa. Keo osti elävän kukon talosta (hinta: 40000kip ts. n.3e). Tämä ei meikäläistä varsinaisesti hätkäyttänyt, sillä pidän lähiruuasta ja elävästä ravinnosta. Jatka lukemista »

Pohjois-Laosin valloitus, Osa 4

Parin tunnin kävelymatkan jälkeen saavuimme seuraavaan kylään, jossa oli määrä syödä lounasta. Menimme kyläpäällikön talolle joka minun ja Keon yllätykseksi olikin lukossa eikä päälikköä näkynyt missään. Muutenkin kylä näytti jotenkin hiljaiselta. Keo jutteli paikallisten lasten kanssa jonka jälkeen syy selvisi. Yöllä oli ammuttu villisika ja kylän miehet olivat nasun lahtaajan kotona maistelemassa Lao-Lao:a. Vierailustani oli sovittu etukäteen ja onnekseni pääsin syömään tuoretta villisikaa. Jatka lukemista »

Marraskuun 2007 loppu, Trat, Thaimaa

Tratiin saavuimme ilman kommelluksia. Asemalla heti näky, jota Kaakkois-Aasiassa bussilla saavuttaessa uuteen kaupunkiin ei voi välttää – paljon tuktuk- / mopokuskeja yrittämässä kaupitella heidän erittäin hyvän ystävän erittäin hyvää yöpymispaikkaa. Olimme tehneet bussitehtävämme ja ottaneet etukäteen selvää yöpymistilanteesta, hinnoista ja etäisyyksistä. Näiden tietojen avulla saimme halvalla kyydin miellyttävään Guest Houseen. Jatka lukemista »